Ești de nota zece?

ship-safe-in-harbor-not-what-ships-forPovestea spune că într-o zi geroasă de iarnă, mulți arici stăteau adunați unul în celălalt să nu înghețe de frig. Durerea pricinuită de spini i-a făcut să se îndepărteze, până ce frigul i-a adus din nou împreună. Și s-au mișcat așa, de la o sursă de disconfort la alta, până ce au reușit să stabilească distanța care să le permită să se bucure de beneficiile comunității de arici. Dilemă de care s-a folosit atât Freud cât și Schopenhauer pentru a explica introversiunea și izolarea oamenilor. Și de care ne vom folosi și noi, pentru că pariez că nu de puține ori ți s-a întâmplat ca la prima vedere ceilalți să sară cu criticile și să nu-ți acorde încrederea care ți se cuvine și tu să-ți arăți țepii. Ori chiar tu să fi analizat pe cineva, în raport cu standardele tale. Ei bine, tehnica notei 10, despre care urmează să citești aici, îți va schimba un pic modul de a vredea lucrurile.

Când ți s-a părut ultima oară că oamenii nu dau doi bani pe ceea ce ai de spus? Când expresia celor din jurul tău era clară: tensiune și nemulțumire? Soții Roz și Benjamin Zander în cartea lor: „Arta posibilului”, tratează un subiect destul de sensibil care te pune nițel pe gânduri. Ei spun că nota 10 unește oamenii sub un țel comun. În opinia lor, ca profesor, e foarte important să acorzi nota zece elevilor, „pentru că aduce în aceeași barcă profesorul și studentul, managerul și subordonatul și transformă eforturile în direcția atingerii unui obiectiv”.

În opinia lor, de obicei calificativele sunt o slabă reflectare a muncii depuse, astfel că dacă unui student i se pune în vedere că a interpretat greșit un concept sau a făcut o deducție greșită într-o problemă de matematică, i se oferă o indicație reală referitoare la prestația acestuia, însă dacă i se dă un B+, acesta nu spune nimic despre măsura în care stăpânește materia, ci doar îi stabilește poziția față de ceilalți studenți. „Majoritatea recunosc, de principiu că scopul principal al calificativelor este acela de a compara studenții între ei. De asemenea, sunt conștienți că o asltfel de competiție pune la încercare relațiile de prietenie și are de prea multe ori ca efect însingurarea studenților”, explică Ben Zander.

Nota 10 poate fi acordată oricui, indiferent de categoria socială din care face parte – unei ospătărițe, patronoului, soacrei, membrilor echipei adverse și celorlalți participanți la trafic. „Când acorzi nota 10, nu le vorbești oamenilor din perspectiva măsurilor, arătându-le cât valorează conform standardelor tale, ci de pe o poziție de respect, care le lasă loc de autorealizare. Nota 10 nu e un standard la care să te ridici, ci o posibilitate în care să trăiești”, ne arată „Arta posbilului”.

flower-1689865_960_720Când acordăm un 10, ne deschidem unei perspective diferite de cea proprie, mai spun soții Zander. Iar asta fiindcă nu vei asculta cu adevărat decât acea persoană căreia i-ai acordat un 10 și nu poți aprecia un punct diferit de vedere decât în situația rară în care ai urechi de ascultat și pe altcineva. „Calificativele pe care le acordăm, se modifică adesea în funcție de dispoziția și opiniile proprii. Am putea să nu fim de acord cu cineva și să nu mai ascultăm niciodată cu adevărat ce are de spus, conform mărturiilor celor doi. De fiecare dată când calificativul este modificat, noua evaluare definește, ca un pătrat, limitele a ceea ce este posibil în relația dintre noi”, scriu ei.

„Singura bunătate de care te poți bucura este cea pe care ți-o poți imagina. Un 10 radiază posibilități în cadrul familiei, la locul de muncă și în comunitate, căpătând mai multă forță și aducând bucurie, expresivitate, înflorirea talentului și productivitate” Benjamin Zander

 

Lucrez în presă. Am colaborat cu Bursa, Business Cover și Forbes, iar în prezent scriu pentru Capital. Totodată, semnez și în revista semnebune.ro și pe leadersreunited.com. Am studiat filosofia, sunt pasionată de știință, beletristică, distribuții Linux și programare. Pentru detalii, vă stau la dispoziție pe bianca@aicisescrie.ro.

13 thoughts on “Ești de nota zece?

  1. Nicole Reply

    Pot spune ca tot ce ai scris sau mai bine spus, felul in care ai scris, merita mai mult decat un 10. Am descoperit in acest articol o perspectiva foarte interesanta despre acordarea calificativelor, in general. Mult succes in continuare!

  2. Mona Croitoru Reply

    O perspectiva interesanta in ceea ce priveste notele si calificativele.

  3. Lory's Blog Reply

    Tin minte cand iubitul meu a luat nota 9 la o materie in facultate si profesorul i-a spus ca nu a gresit nimic. Atunci el a intrebat: si atunci de ce nu imi dati 10, daca merit? iar profesorul a spus: Nota 10 este nota profesorului…

  4. Vyo Vyoleta Reply

    Ai foarte mare dreptate si eu ma bucuram tare mult cand luam un 10 la scoala , dar din pacate nu toate notele mele erau de 10..:(

  5. Camelia C. Reply

    Ce pacat ca profersorii mei din facultate nu gandeau asa!
    Pana la urma, calificativul e trecator dar munca depusa si invataturile primite raman.

  6. Ioana A. Reply

    Foarte interesant articolul! Modul în care am crescut, dar și subconștientul meu m-au învățat să apreciez orice vorbă bună și tocmai de aceea încerc mereu să împărtășesc pozitivitate în jurul meu 😀

  7. Bianca Reply

    Notele nu ar trebui să fie luate personal, pentru că reflectă o stare a noastră la un moment dat, dar nu permanentă. Azi putem fi de 5, mâine de 10, important este cum vom fi poimâine și dacă acel 5 de azi ne va motiva să fim mai buni sau nu.

  8. Georgiana Sabina Reply

    Eu vreau sa iti acord tie aceasta nota , felicitari ai un 10 de la mine , imi plac subiectele pe care le alegi , se vede ca iti place ceea ce faci si o faci cu mare drag.

  9. Monica Reply

    Interesant punct de vedere. Dar si 10 asta trebuie meritat.

  10. Butterfly Reply

    Foarte interesant conceptul asta de nota 10, sunt unii profesori care nu ofera niciodata nota 10, mie mi se pare normal sa apreciezi efortul cuiva si sa il rasplatesti la randul tau prin aceasta recunoastere.

  11. Iulia Reply

    Foarte bun si util aricolul! O sa caut si eu cartea, caci pare promitatoare!

  12. iulian Reply

    unde erai acum 15 ani cand profu’ de mate a promis 10 celui care rezolvă problema și văzând ce ușor am rezolvat-o mi-a pus 9. Asta poate destabiliza un adolescent vulnerabil. Sau poate căli deopotrivă. A+

  13. artsblog Reply

    Ariciul aceasta draguta si tepoasa vietate. Povestea din primele randuri face tot articolul 🙂

Leave a Reply